"סומסום" עסק חברתי מהפורטפוליו של IVN, בכתבה ב Ynet

פורסם על ידי on דצמ 7, 2015 in חדשות |  

"סומסום", עסק חברתי שהצטרף לתוכנית העסקים החברתיים של IVN ב 2012, הוא קייטרינג המעסיק נערים בסיכון בטירת כרמל, ומשתתף זו פעם שניה בתחרות העסקים הקטנים של ידיעות אחרונות בשיתוף בנק הפועלים.

ב 7 לדצמבר, פורסמה כתבה בידיעות אחרונות וב Ynet, בה רואיין המנכ"ל של סומסום עדי יצחקי, ושיתף מחוויותיו ומניסיונו כמי שמנהל עסק חברתי עם נער בסיכון.

מתוך כתבתה של איריס ליפשיץ-קליגר, "סומסום מלא תקווה", בידיעות אחרונות:

תמונה1סומסום קייטרינג, המייצר כריכים וסלטים למכונות אוטומטיות, קייטרינג קל לכנסים ואירועים, וגם ארוחות ארוזות לטיולים, הוא חממה קהילתית המעסיקה נוער בסיכון בטירת-כרמל. בלב המרכז לנוער בסיכון בעיר, נמצא מפעל קייטרינג ייחודי המעסיק כיום 20 נערים.
עבורם התעסוקה היא כלי לרכישת מיומנויות עבודה, תפקוד ואחריות, כמו גם עזרה בפרנסת המשפחה.

המיזם החברתי השתתף ב"עסקים קטנים" מס' ‭,7‬ בשנת ‭.2013‬ בעליו ומייסדו הוא מנכ"ל העמותה למען הקשיש בעיר אלי ברגר. הסמנכ"ל עדי יצחקי הגיע לעסק מעט אחרי התחרות.

מה עשתה לכם החשיפה מאז ההשתתפות בתחרות?

יצחקי: "המון. עד התחרות היו לנו ‭20-15‬ לקוחות קבועים, ואחריה נוספו לנו לפחות ‭,12‬ חלקם חברות גדולות במשק. לקוקה-קולה למשל הכנסנו שתי מכונות כריכים, ואנחנו ממלאים בהן ‭250-200‬ כריכים ביום. מבחינתנו, ככל שיש יותר לקוחות אנחנו יכולים לתת יותר משרות לנוער בסיכון. לכן לצד הכנת הכריכים והאוכל, עיקר העבודה שלנו הוא לנסות להוסיף לקוחות‭."‬

עם אילו קשיים מתמודד עסק כזה?

"תפעול עסק חברתי מלווה בהרבה קשיים כלכליים. מיזם שמושתת על עובדים לא מקצועיים הוא איטי יותר בתפוקות לעומת צוות מיומן, ויש גם בעיית איחורים בהגעה למשמרת. "מלבד זאת, אנחנו מקפידים על חומרי גלם איכותיים וטריים מדי יום, מה שמצריך הוצאות גדולות על פיקוח, ומקשה להתמודד בענף המזון התחרותי. כיוון שהעלויות גבוהות יותר, צריך לתמחר תפריטים גבוה יותר מהמתחרים. לספ קים גם פחות נוח להוריד סחורה אצלנו במרכז, כי אין פה תנאים של מפעל רגיל.

תמונה14"למרות הכל, בתרומה לקהילה יש סיפוק אדיר. אין דבר מרגש מלראות את הצוות מתבגר כאן. כבר יצא לנו גם לשלוח לצבא 8 עובדים, שזו פסגת הסיפוק. מסיבות הפרידה שאנחנו עורכים להם לקראת הגיוס מראות שכל הצדדים הרוויחו, ולזה אין מחיר‭."‬

יש לכם טיפ למיזמים חברתיים נוספים?

"אנחנו אמנם עדיין לא רווחיים, ומחכה לנו עוד דרך ארוכה, אבל צריך סבלנות ואסור לוותר. המטרה מקדשת הכל. המון אנשים טובים בדרך רוצים לעזור, ורק צריך להגיע אליהם. הניסיון שלנו מוכיח שככל שהחשיפה גדלה, יותר לקוחות רוצים לסייע לעסק.
אני מאחל שיצטרפו יותר ויותר מיזמים למען הקהילה. זה חשוב ביותר"‭.

לכתבתה של איריס ליפשיץ-קליגר ב Ynet‬